tirsdag den 28. august 2012

Puhh... Det er hårdt

Puhh... Jeg er helt bombet efter 2. klinikdag. Jeg mødte 7:30 og var ved deres elekta-accelerator hele dagen. Vi havde næsten kun bryst-patienter, så det var meget, som jeg har været vant til, men så alligevel ikke.

De følgende ting giver nok bedst mening for dem der kender til stråleterapien:
Alle patienterne får lagt et lagen eller lignende hen over sig under behandlingen. Dette har jeg været vant til at har været strengt forbudt. Området, hvor der skal stråles, skal være helt bart.
Rigtig mange af patienterne fik lagt bolus på, hvilket ikke var lavet specielt til hver enkel, som jeg har været vant til. Det var 2 store stykker bolus på omkring 30 x 30 cm, der var tapet sammen til at blive ét langt stykke. Det blev lagt hen over patientens bryster (det var ikke kun mastektomerede, der fik bolus på), så det dækkede det meste af thorax. Det lå ikke nødvendigvis helt tæt til huden, som vi har lært, at det skal.
Ved hver patient skal vi udfylde en tjekliste på computeren, hvor vi skal svare på om det er den rigtige patient, om data på computeren stemmer overens med patientens data, om patienten er alene i rummet og om der er noget acceleratoren kan støde ind i.

1 kommentar:

  1. Det lyder til at være spændende. Hvordan går det med sproget?
    Hilsen Line

    SvarSlet